Jak biegać poprawnie?

jak biegac poprawnie

Kiedy rozpoczynałem swoją przygodę z bieganiem długodystansowym, technika biegu była jedna z moich najsłabszych stron. Zdawałem sobie z tego sprawę i muszę przyznać, że choć wciąż daleko mi do ideału, to przynajmniej mam w miarę “czyste sumienie”, że uczyniłem wiele, by ją poprawić. Dla zaawansowanych biegaczy to, o czym poniżej napiszę jest być może oczywiste, ale uważam, że warto to powtarzać do znudzenia. Niestety, większość biegaczy początkujących nie zdaje sobie sprawy z istotności elementów wpływających bezpośrednio lub pośrednio na właściwą technikę biegu.

 

Postawię tu fundamentalne pytanie. Jakie są najważniejsze elementy poprawnego stylu biegu? Wszelkie odpowiedzi na nie, jakie znajdziecie w internecie należy moim zdaniem przyjmować jedynie ogólnie – poglądowo, ze świadomością, że każdy z nas ma inną budowę i inny poziom koordynacji ruchowej i być może to wpływa na to, że pewnego elementu “techniki idealnej” nie musi (a może nawet wręcz nie powinien) naśladować. Czy obserwując “kaczkowaty” styl biegu Michaela Johnsona łatwo jest uwierzyć, że oglądamy aktualnego wciąż rekordzistę świata w biegu na 400 m? Czy Paula Radcliffe “miała prawo” przy pozornie tak anty-ekonomicznym stylu biegania być jedną z największych maratonek w historii, biegnąc swój rekord świata w tempie osiągalnym obecnie w Polsce przez może co najwyżej kilku mężczyzn?

 

Nie sądźcie jednak że chcę się zupełnie wymigać od odpowiedzi na pytanie jak poprawnie należy biegać oraz co robić, by poprawiać swoją technikę biegu. Poniżej przedstawiam moje subiektywne TOP7 działań poprawiających styl i efektywność biegania. Nieco szerszy opis wybranych elementów przygotuję wkrótce w odrębnych materiałach, póki co jedynie je wymieniam.

 

Działania podczas samego biegu:

  • Lekkie pochylenie. Podczas biegu, przyjmujmy postawę bardzo lekko (ok 5 stopni) pochyloną do przodu. Głowa powinna być naturalnym przedłużeniem linii korpusu
  • Płaszczyzna strzałkowa ruchów. Wszystkie płaszczyzny ruchu powinny się pokrywać z kierunkiem biegu, czyli ruchy powinny odbywac się w płaszczyźnie strzałkowej. Inaczej mówiąc, nie machajmy rękami na boki, nie kiwajmy głową, stopa przy przenoszeniu powinna cały czas pokrywać się z linią biegu (to jest właśnie moja “zmora” – jeden z błędów, które od wielu lat staram się minimalizować, ale zapewne zupełnie go już niestety nie wyeliminuję)
  • “Aktywne kolano”. Nogę zamachową wyprowadzajmy a miarę możliwości “z kolana” – czyli świadomie ciągnijmy wprzód kolano. Pracujmy nad tym elementem i doskonalmy go między innymi ćwicząc skipy A
  • Przetaczanie – lądujmy na śródstopiu i przetaczajmy stopę ze śródstopia na palce, aż do momentu wybicia z palców.

 

Jednostki treningowe:

  • Ćwiczenie rytmów – biegane po różnych nawierzchniach, również po trawie np. na płycie boiska. Podstawowe narzedzie kształtowania poprawnej techniki biegu. Wykonywane najczęściej na zakończenie treningu, po rozbieganiu.
  • Ćwiczenie siły biegowej – zarówno skipy, jak i podbiegi. Zapewnia wszechstronne korzyści, prócz doskonalenia techniki biegu wpływa na poprawę ogólnych cech motorycznych oraz układu oddechowego (podbiegi, szczególnie te dłuższe)
  • Ćwiczenie mięśni posturalnych (core stability) – wykonywane choćby w domu, po treningu lub jako odrębna jednostka treningowa. Na technikę biegu wpływa co prawda pośrednio, ale moim zdaniem skala przełożenia wysiłku na efekt końcowy jest w tym przypadku ogromna.

 

Share on Facebook13Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

 

SKOMENTUJ LUB ZAPYTAJ - CHĘTNIE ODPOWIEMY